GOVERNANCE
COLLEGE VAN REGENTEN
In de eerste vier eeuwen van het bestaan van Stichting RCOAK werden regenten voor het leven benoemd. Eind vorige eeuw is er een leeftijdsgrens opgenomen in de statuten en in 2010 is besloten over te gaan tot zittingstermijnen van maximaal drie keer vier jaar en is een eerste rooster van aftreden opgesteld. Op grond van zowel leeftijd als het rooster van aftreden hebben wij dit jaar afscheid genomen van mr. E.R.S.M. (Eric) Marres, regent sinds 2001. De heer Marres heeft veel betekend voor Stichting RCOAK. Vrij snel na zijn aantreden bij de voorbereidingen van de start van kinderhospice Lindenhofje slaagde hij erin draagvlak bij de buurtbewoners te creëren voor de komst van een palliatieve zorgvoorziening voor kinderen midden in de Jordaan. Dat ging niet vanzelf. Bij de vergaderingen had de heer Marres een markante inbreng, een eigen geluid, en een scherp oog voor governance-aspecten. Ook was de heer Marres bij juridische kwesties de steun en toeverlaat voor de directie, waar zij hem dankbaar voor is. Het College van Regenten en het bureau zal de heer Marres node missen.
Eind 2014 hebben wij afscheid genomen van dr. R.M.J.M. (Rudi) Butzelaar, die om gezondheidsredenen vroegtijdig terugtrad als regent. In oktober 2016 ontvingen wij tot ons grote verdriet het bericht van zijn overlijden.
Het College van Regenten kwam in het verslagjaar zoals gebruikelijk vier keer in vergadering bijeen.
De Giftencommissie, bestaande uit de heer Janssen (voorzitter) en mevrouw De Pater (directeur), adviseert het College van Regenten met betrekking tot de donatie-aanvragen. De Financiële Commissie, bestaande uit de heren Janssen, Van Wassenaer en mevrouw Jansen Verplanke bespreekt met de externe accountant de jaarrekening en met de vermogensbeheerders het beleggingsbeleid.
In 2016 is er een gezamenlijke werkgroep gevormd van Fonds Sluyterman van Loo en Stichting RCOAK ter voorbereiding van het nieuwe themaprogramma Beeldvorming. Mevrouw Van Schie en mevrouw The zijn samen met mevrouw De Pater lid van de werkgroep vanuit onze stichting.
Tussen individuele bestuursleden en directie werd zoals gebruikelijk regelmatig informeel voorbereidend overleg gevoerd.
Het beheer van het vermogen is ondergebracht bij een professionele vermogensbeheerder die binnen het mandaat, dat eind december is vernieuwd, zelfstandig het vermogen belegd in effecten beheert.
De rentmeester draagt zorg voor het beheer van de landerijen.
Stichting RCOAK is lid van de Vereniging van Vermogensfondsen in Nederland (FIN) en onderschrijft haar gedragscode. Mevrouw De Pater is vice voorzitter van het bestuur van de FIN.
De Stichting kent een bestuursreglement waarin onder andere de zittingstermijnen van de Regenten en de herbenoemingsprocedures zijn geregeld. Ook heeft de Stichting een Beleggingsstatuut.
Stichting RCOAK is aangemerkt als Algemeen Nut Beogende Instelling.
Stichting RCOAK is in 2013 een samenwerkingsverband aangegaan met Stichting Henriëtte Hofje. In 2016 is Stichting Henriëtte Hofje als Fonds op Naam ondergebracht bij Stichting RCOAK.
Stichting RCOAK staat open voor legaten, nalatenschappen, schenkingen en Fondsen op Naam. In het recente verleden is gebleken dat vermogende particulieren, die willen bijdragen aan het welzijn van ouderen of andere kwetsbare groepen, Stichting RCOAK een aantrekkelijk fonds vinden vanwege ons transparante beleid, lage kosten, deskundigheid, gedetailleerde bekendheid met “de markt” en degelijk vermogensbeheer. Vanzelfsprekend houden wij bij de besteding van (de rendementen van) schenkingen en legaten rekening met specifieke wensen en voorwaarden vanuit de schenker/erflater.